En söndagskväll i augusti på Billeberga station. Två tåguppehåll och litet plattformsmiljö.
Alla bilder i detta inlägg: ©2010 Henrik Kremor.
En söndagskväll i augusti på Billeberga station. Två tåguppehåll och litet plattformsmiljö.
Alla bilder i detta inlägg: ©2010 Henrik Kremor.
Plattformarna på Billeberga station byggs om. Nya Pågatåg är på väg för att klara det ökande resandet. Längre tåg betyder utökat platsantal, men kräver längre plattformar. Dessutom behöver plattformarna höjdanpassas till de nya tågen för smidig på- och avstigning.
Samtidigt installeras nya väderskydd (man tackar), skyltning och trafikinformation.
Arbetena i Billeberga påbörjades i slutet av mars och väntas pågå till någon gång i maj. “Under byggtiden kan det vara rörigt på plattformen.” Jag skulle tro det, när man ska sänka de gamla plattformarna och bygga förlängningar. Men det ser ut att bli bättre i slutändan. Så länge tågen fortfarande går och stannar under ombyggnaden blir det nog bra.
När Pågatågen började köra 1983, hade mycket redan förändrats på Billeberga station. Godstrafiken var slopad. Banan till Landskrona nerlagd. Persontågen stannade inte längre och på bangården växte ogräset. Våren 1986 revs de gamla spåren upp och en ny, bantad bangård byggdes. I juni återinfördes tåguppehåll. Sedan dess har trafiken bara växt …
1940 tog Statens Järnvägar över linjerna Eslöv — Helsingborg/ Landskrona. Mesta delen av 40-talet var Billeberga bangård en byggplats (med upprätthållen trafik). Spåren byggdes helt om, linjerna elektrifierades. Trafiken ökade och nyordnades. Stationshuset renoverades och ett nytt ställverk installerades. Billeberga var redo för de nästa 25 eller så åren …
©2010—2026 Claes Jonasson Design LLC.
Terms of use | Privacy Policy | Disclaimer
Sajten utvecklas och underhålls av Claes Jonasson Design LLC.
De nya Pågatågen är här och premiärturen gick via Billeberga
Den 16 augusti var det dags för premiären för de nya Pågatågen. Man började så försiktigt, med ett litet antal turer och Billeberga var med på den första turen. Tåget, en dubbelenhet, bestående av X61 015 och 009, avgick mot Malmö C från Helsingborg C 05:33. Ankomst i Billeberga 05:55.
Utbildningskörningarna i reguljär trafik kommer att fortsätta och efterhand tas fler av de 49 nya tågen i drift.
Här är bilder från Pågatågspremiären i Billeberga, vänligt tillhandahållna av Henrik Kremor, som steg up i god tid för att vara på plats och åka tåget Billeberga—Lund denna premiärdag.
Tåg 1501 från Helsingborg i infartskurvan till Billeberga station
Tåget är nu nästan inne vid plattformen på spår 1
Det var nog en och annan bland de morgontidiga resenärerna denna dag som undrade varför tåget såg annorlunda ut. Dagen till ära körde Skånetrafiken denna turen dubbelkopplad, ifall många nyfikna skulle dyka upp.
Utanför fönstret försvinner Billeberga, medan vi får en titt på inredningen i de nya Pågatågen.
Där ute gryr dagen, men inne i den tysta avdelningen lyser fortfarande stjärnehimlen.
På Lund C får vi en bild av tågsättet när det fortsätter mot Malmö.
Alla bilder i detta inlägg: ©2010 Henrik Kremor.