Stationen i Asmundtorp byggdes när banan kom till och trafikerades från början, även om den då var en “hållstation” där tågen stannade vid behov för av- och påstigande. Med tiden växte trafiken och stationen fick regelbundna uppehåll.
Spårplanen ovan är upptecknad på 1920-talet, troligen av Militärassistenten, och förändrades inte nämnvärt under kommande år.
Stationshuset i Asmundtorp var ritat av Claes Adelsköld, liksom de andra byggnaderna på bandelen Landskrona—Eslöv. För små stationer som Asmundtorp, utgick Adelsköld från sin typritning för banvaktsstuga. Stationen är helt enkelt 2 banvaktsstugor med en mellandel. Stationen tycks ha delvis byggts till bakåt under åren. Den präktiga glasverandan på sidan saknas också på äldre foton och verkar ha tillkommit på tidigt 1900-tal.

Stationen på 1930-talet. Tåget på bilden, med en personvagn och en godsfinka, har kommit från Billeberga och ska fortsätta mot Landskrona. Dragloket är L&HJ 22. (Nydqvist & Holm nr. 1850, lev. 1928. 1937 ommärkt till L&HJ 25. Till SJ 1940 som S5 1625. Slopat 1970 och skrotat följande år. Notera mjölkpallen på plattformen för lastning av gods i resandetåg. (Foto ur Svenska Järnvägsklubbens samling)
Under åren stannade så gott som alla persontåg i Asmundtorp. Bara enstaka tåg i vissa tidtabeller körde förbi. Även under den sista tidtabellen med uppehåll för resandetåg, vintern 1974-75, var beläggningen åtminstone i tågen som utnyttjades för skolresor mycket god till och från Asmundtorp. Dock ansåg SJ uppehåll på den sedan länge obevakade stationen för olönsamma och drog in dem den 31 maj, 1975. Några år senare revs stationshuset och bangården försvann. Kvar blev genomfartsspåret.


Landskrona—Helsingborg—Eslöfs jernväg.
Ställverket i Asmundtorp
Asmundtorp var försett med ett ställverk för infartssignalerna (en från Landskrona och en från Billeberga) och de 2 växlar som ställde tågväg mellan genomfartsspåret (spår 1) och mötesspåret (spår 2). Spår 3 var ett lastningsspår och växlarna där var lokalt handmanövrerade.
Det mekaniska ställverket med vevar för de 2-vingade infartssignalerna i riktning mot Landskrona respektive Billeberga, samt för de 2 tågvägsskiljande växlarna.
Bild av ställverkets elektriska utrustning: reläer, säkringar, med mera, allt inhyst i ett träskåp.
1956 var Signalsektionen vid SJ på besök i Asmundtorp och tog dessa bilder av ställverket (foto från Sveriges Järnvägsmuseum via Gunnar Ekeving (ekeving.se) som bidragit med de tekniska uppgifterna).
Detaljbild på kontrollampsskåpet. Det tycks finnas kontrollampor för att övervaka om infartssignalerna visar “stopp” och att belysningen på signalerna är tänd. Längst till höger kontrollampor för försignalen i riktning från Billeberga. Det handlar sannolikt om en elektrisk ljusförsignal, ovanligt nog—precis som i Heby—med indikering av båda skenen (någon gul sidotågvägslykta fanns troligen inte). Dessutom finns kontrollampor för en huvudljussignal. Den signalen manövreras antagligen med tågvägslåset längst till höger på vevapparaten. Till vänster om detta finns antagligen ett K14-lås för obevakad körning. Enligt den grafiska tidtabellen från 1959 var Asmundtorp då obevakad större delen av dygnet, och likadant var det redan 1950. De övriga låsen är väl tågvägslås eller tågvägsspärrar för infarterna samt två K1-lås för lastspårsväxlar.