Inbrott på Billeberga station

Lyckligtvis är detta ett gammalt tidningsklipp, från fredagen den 24 oktober, 1884, och återfanns i Wernamo Tidning, där man visste att berätta om de hiskeliga händelserna söderöver.

Tidningsartikeln:

tidningsartikelEn synnerligen djerf stöld begicks under natten till i onsdags f.v. vid Billeberga jernvägsstation å Landskrona — Eslöfs-banan. Tjuvarne hade genom att slå ut ett fönster beredt sig tillträde till expeditionen, hvarifrån de medtogo kassakistan, hvilken morgonen därpå påträffades omkring 1500 fot från Billeberga. Den var då uppbruten och innehållet borttaget. Detta utgjordes af 8 st värdeförsändelser, deraf en å 1000 kr, 290 kr trafikmedel, tillhöriga jernvägen samt lösenfrimärken till ett belopp av 1200 kr. Det ser ut som om tjufvarne varit synnerligen förtrogna med förhållandena och haft reda på att så pass mycket penningar för tillfället fanns i kassan.

Tilläggas ska att stationsföreståndarens bostad då som senare var ovanvåningen i stationen. Kanske tjuvarna utnyttjade ett tillfälle när ingen var hemma eller så gjorde de sitt besök när alla i ovanvåningen sov som bäst och inte hörde en ruta krossas nere på expeditionen.

Om tjuvarna greps eller något av stöldgodset någonsin återfanns förblir än så länge okänt.

Publicerat i Bib-station, historia, station | Taggat , | Stängt för kommentarer

1:a klass

Bild av tidningsartikelUr Jönköpingsbladet för torsdagen den 14 september, 1865, när Landskrona & Hälsingborgs Järnvägar bara varit i drift drygt en månad, saxar vi följande berättelse om hur en resa kunde avlöpa. Som kommentar kan tillfogas att R. Tornerhjelm mfl i ledningen av bolaget, hade åstadkommit ett stort arbete i att få banan till stånd och byggd på ganska kort tid. Men nu när den var i trafik, tycks det vara sämre ställt med kundservicen. Det är dock litet förvånande att direktionens medlemmar inte reste i en särskilt tillkopplad vagn om de nu ville vara ostörda. Trots allt stör det ju intäkterna om man kastar ut betalande passagerare (som dessutom betalt 1:a klass pris). Om Tornerhjelm och de andra direktörerna inte förstod service, så borde de ha förstått vikten av intäkter från resande.

Här är artikeln:

Från Landskrona berättas följande skandalhistoria, som vi återgifwa med den reservation, att man innan närmare bekräftelse wunnits torde böra uppskjuta bestämmandet af på hwilkendera sidan skandalen befinner sig, hwilket naturligtvis beror på huruwida skildringen är sann eller falsk; den lyder emellertid sålunda:

En bättre dam hade d. 6 dennes i Eslöf köpt sig biljett till 1:a klassens vagn i hopp att i den få kvarstanna tilldess hon uppnådde destinationsorten Helsingborg. Men i Billeberga hade emellertid sagde dag sammanträde egt rum med både Landskrona och Helsingborgs direktioner. Ordföranden i den senare, Hr. Öfwerhofjägmästaren och Kommendören m.m. R. Tornerhjelm från Wrams Gunnarstorp, jemte ett par andra af direktionens medlemmar skulle också då till Helsingborg. De inträdde till den ändan i samma vagn der nämnde dam befann sig. Hr. T., som märkte att en plats redan var upptagen i den vagn i hwilken han behagat instiga, ansåg sig icke kunna åka i annat sällskap än de två herrarnas, hwilka han hade med sig, icke ens med en bättre dam, utan tillsade henne att genast gå ut. Hom nekade och påstod sig ha rätt att qwarstanna, då hon köpt och betalt biljett till 1:a klassens wagn. Då befaller han en konduktör att leda ut henne, och mot den råa kraften kunde ju ett ensamt fruntimmer icke spjerna. Hon måste lyda. — Alldeles samma manöver har Hr. T. för några dagar sedan gjort i Eslöf, då han lät utföra tvenne resande herrar, hwilka sin rätt likmätigt intagit plats i 1:a klassens wagn.

Publicerat i historia, resor | Taggat , | Stängt för kommentarer

Tågolycka i Kågeröd, igen

Tågolycka i KågerödEfter mitt inlägg om olyckan i Kågeröd, fick jag en email från Mikael Edlund med kortet ovan.

Vid första blicken verkar det som om det är samma olycka, men noteringen på kortet har datumet 7/11/1902. Olyckan jag skrev om inträffade den 15/11/1899.

Inte kunde väl två allvarliga tågolyckor, med nästan exakt samma förlopp, drabba en och samma station, och till på köpet med nästan precis 3 år mellan dem? Vad är oddsen?

Mysteriet krävde en lösning. Kanske datumet var fel och bilden här tagen litet senare än bilderna i det förra inlägget. Kanske man retuscherat litet väl häftigt i bilden här?

Litet efterforskning i tidens dagstidningar gav snabbt resultat. Dalpilen i Falun visste i sin utgåva den 28/11/1902 att berätta om en allvarlig tågolycka i Kågeröd. Den korta rapporten lyder kort och gott:
Tågsammanstötning vållades i söndags vid Kågeröd till följd af felväxling. Lokomotivet krossades fullständigt och eldaren erhöll diverse skador.

Tidningsartikel
Så, där har vi det. I en tid med lokalt handomlagda växlar, hände det ibland att en växel glömdes bort och inte blev lagd i rätt läge. Glömska, slarv, felaktiga instruktioner—vem vet? Resultatet blev att det genomgående snälltåget från Malmö mot Göteborg i båda fallen leddes in på ett sidospår med uppställda vagnar. Olyckan var ett faktum.

Den första gången skadades inga personer, den andra gången lär vi att i alla fall eldaren ådrog sig “diverse skador”.

I olyckan 1902 går inte från bilden att utläsa vilket lok som var inblandat, annat än att det var ett litt Ca. Tidningen anger att loket förstördes, men alla uppgifter jag funnit anger att alla loken slopades först på 1910-talet. Nog verkar loket på bilden ramponerat, men samtidigt inte värre än att man borde kunna reparera det.

Kvarstår ett litet problem med datum: Kortet har en anteckning om 7/11/1902. Tidningen daterad 28/11/1902 (fredag) uppger att olyckan hände “i söndags”. En titt i kalendern får det till den 23/11/1902. Jag gissar att datumet på kortet är rätt. Fotografen lär nog ha haft bättre koll än en tidningsredaktör i en annan del av landet.

Publicerat i andra banor, Kågeröd, Malmö—Billesholms Järnväg, Västkustbanan | Stängt för kommentarer

Tågolycka i Kågeröd

Kågeröd ligger ju som alla vet inte vid Landskrona & Hälsingborgs Järnvägar. Men en dag fick jag bilderna här via epost. Anteckningen som följde med var att det var en tågolycka i Kågeröd, men detaljer och årtal var okända. Nåväl, Malmö—Billesholms Järnväg, längs vilken Kågeröd ligger, korsar L&HJ i Teckomatorp, så det kan ju bli en liten kusin-anknytning.

Järnvägsolycka i Kågeröd 1899
Eftersom bilderna är helt fantastiska i sin detaljrikedom, ville jag givetvis veta mer. Det såg ut som slutet av 1800-talet. Kanske någon dagstidning från anno dazumal kunde berätta mer. En sökning bland digitaliserade gamla dagstidningar gav snart napp. Jag fann en artikel (som återges i sin helhet nedan) i Kalmar Tidning från den 22 november, 1899.

Tidningsartikel om järnvägsolycka i Kågeröd 1899

Här en sammanfattning: Olyckan skedde onsdagen den 15 november, 1899. Kontinentaltåget från Malmö till Göteborg kom genom en fellagd växel in på fel spår i Kågeröd. Normalt skulle tåget passera stationen utan uppehåll. Tack vare lokpersonalens snabba handling när man upptäckte att växeln låg fel, kunde hastigheten minskas betydligt från normala 60km/h. Dock blev sammanstötningen mycket häftig, som framgår av bilderna.

På sidospåret stod flera godsvagnar. Den främsta var lastad med mjöl som vid kollisionen täckte allt runt omkring. Trots att loket borrade ner sig i marken och vagnar spårade ur, skadades ingen människa i olyckan.

Loket i olyckståget var Sveriges Statsbanors nr 262, litt Ca, tillverkat av Nydquist & Holm 1879 på licens från Borsig i Berlin. Loket överlevde detta tillbudet och slopades 1912.

(Bilderna ställdes till förfogande av Stig Pettersson och Svalövsbygdens Släkt- och Folklivsforskarförening.)


Järnvägsolycka i Kågeröd 1899
Publicerat i andra banor, Kågeröd, Malmö—Billesholms Järnväg, Västkustbanan | Stängt för kommentarer

Banvaktsstuga 624 i Reslöv

Järnvägsövergång Reslöv

Vägen från Reslöv till Östra Karaby korsar här järnvägen Marieholm—Eslöv och vid korsningen ligger banvaktsstugan. Bild tagen i oktober 1957. (Foto: Sveriges Järnvägsmuseum)

Familjen Allan Bengtsson i Reslöv 1950

Banvaktsfamiljen i trädgården invid banvaktsstugan, som inte var alltför stor för en familj med 3 barn. Fr vänster: Allan, Maria, Alva och Mona. Bilden är tagen 1950. (Foto från Stig Petterssons samling)

Banvaktsstugor hörde definitivt till järnvägen, ända tills systemet med banvakter avskaffades på 1960-talet. Jag skrev redan om banvaktsstugan väster om Marieholm och banvakten som bodde där.

Nu tar vi oss österut, förbi Marieholm till Reslöv, där nästa banvaktsstuga fanns.

Mer om vägskyddet kommer en annan gång, för idag är det banvaktsstugan och familjen som bodde där vi är intresserade av.

Från senare delen av 1940-talet var Axel Allan Bengtsson banvakt i Reslöv. Han var född i Teckomatorp och gift med Alva Natalia (född Pettersson, från Torrlösa). Hans far var stationskarl, så järnvägen låg väl i blodet. Tillsammans hade Allan och Alva 3 döttrar: Maria, Mona och Ann. De 2 yngsta föddes under åren i Reslöv.

Det är värt att notera tegelutsmyckningen på väggen i bakgrunden. L&HJ var sparsamma när banan byggdes och banvaktsstugorna små och enkla, men det fanns ändå plats för litet utsmyckningar. Samma detalj syns på bilden av Asmundtorps station.

Publicerat i bana, banvakt, Linjen Marieholm - Trollenäs, Marieholm, Reslöv | Stängt för kommentarer
linje med stationssymboler

©2010—2026 Claes Jonasson Design LLC.

Terms of use | Privacy Policy | Disclaimer

Sajten utvecklas och underhålls av Claes Jonasson Design LLC.