Trafikverket har lagt fram sina förslag på åtgärder under de närmsta åren i Kapacitetsutredningen. Den första delen publicerades nu i slutet av september. Den andra delen kommer till våren.
Förslagen nu fokuserar mest på åtgärder som kan göras inom några år. Av direkt intresse här är att bandelen Åstorp — Teckomatorp finns upptagen. Meningen är att Söderåsbanan ska upprustas för att klara den ökade godstrafiken som kommer när tunneln under Hallandsåsen tas i drift. Det gör givetvis att Teckomatorp kommer att se mer trafik.
Därför planeras fler (längre) mötesspår och fjärrblockering på sträckan Åstorp — Teckomatorp. Samtidigt vill man också byta spår på bandelen Teckomatorp — Eslöv, så att godståg kan ta den vägen och undvika trängsel på spåret nedanför Kävlinge.
Dessutom möjliggör utbyggnaden att man börjar köra Pågatåg Teckomatorp — Eslöv och Teckomatorp — Åstorp. Och Pågatåg Teckomatorp — Eslöv betyder tåguppehåll i Marieholm.
Tidsplanen för åtgärderna anges till 2012-2015, så det är bara att hålla i hatten, för nu kan det bli åka av.

Hus vid hus
En ny skånelänga under tak.
Längan från andra sidan.
Byggplatsen med de 3 husen, alla i litet olika byggstadier.
Här är takläggning på gång med buntar av pannor som väntar på takläggarna (som kanske värmer sig inomhus en liten stund).
Medan dagarna blir kallare, går arbetet framåt med de nya lägenheterna i byn. Den första längan ser nästan färdig ut på utsidan, nu när taket är på plats. De andra ligger inte långt efter. Även på insidan gör man framsteg: väggarna blir putsade och el-ledningar dras.
Temperaturen letar sig ner mot noll, vilket kanske är anledningen till att det inte syns några byggarbetare på bilderna. De är säkert glada att ta itu med konstruktionen på insidan av husen där det ändå är litet varmare. Att döma av högarna med isoleringsmaterial, så blir de färdiga husen säkert varma och ombonade.
Alla bilder i detta inlägg: ©2011 Patric Björck
Tidigare inlägg om bygget:
Bygget i Billeberga går framåt
Det byggs i byn, 2
Det byggs i byn