Hus vid hus

En ny skånel¶auml;nga under tak.

En ny skånelänga under tak.


Huset från andra sidan.

Längan från andra sidan.


Bild av 3 huslängor under byggnad

Byggplatsen med de 3 husen, alla i litet olika byggstadier.


Hus med tak under konstruktion

Här är takläggning på gång med buntar av pannor som väntar på takläggarna (som kanske värmer sig inomhus en liten stund).

Medan dagarna blir kallare, går arbetet framåt med de nya lägenheterna i byn. Den första längan ser nästan färdig ut på utsidan, nu när taket är på plats. De andra ligger inte långt efter. Även på insidan gör man framsteg: väggarna blir putsade och el-ledningar dras.

Temperaturen letar sig ner mot noll, vilket kanske är anledningen till att det inte syns några byggarbetare på bilderna. De är säkert glada att ta itu med konstruktionen på insidan av husen där det ändå är litet varmare. Att döma av högarna med isoleringsmaterial, så blir de färdiga husen säkert varma och ombonade.

Alla bilder i detta inlägg: ©2011 Patric Björck

Tidigare inlägg om bygget:
Bygget i Billeberga går framåt
Det byggs i byn, 2
Det byggs i byn

Publicerat i Billeberga | Stängt för kommentarer

Trafikverket föreslår

Trafikverket: Järnvägens behov av ökad kapacitet - förslag på lösningar för åren 2012-2021Trafikverket har lagt fram sina förslag pÃ¥ Ã¥tgärder under de närmsta Ã¥ren i Kapacitetsutredningen. Den första delen publicerades nu i slutet av september. Den andra delen kommer till vÃ¥ren.

Förslagen nu fokuserar mest på åtgärder som kan göras inom några år. Av direkt intresse här är att bandelen Åstorp — Teckomatorp finns upptagen. Meningen är att Söderåsbanan ska upprustas för att klara den ökade godstrafiken som kommer när tunneln under Hallandsåsen tas i drift. Det gör givetvis att Teckomatorp kommer att se mer trafik.

Därför planeras fler (längre) mötesspår och fjärrblockering på sträckan Åstorp — Teckomatorp. Samtidigt vill man också byta spår på bandelen Teckomatorp — Eslöv, så att godståg kan ta den vägen och undvika trängsel på spåret nedanför Kävlinge.

Dessutom möjliggör utbyggnaden att man börjar köra Pågatåg Teckomatorp — Eslöv och Teckomatorp — Åstorp. Och Pågatåg Teckomatorp — Eslöv betyder tåguppehåll i Marieholm.

Tidsplanen för åtgärderna anges till 2012-2015, så det är bara att hålla i hatten, för nu kan det bli åka av.

Publicerat i bana, Eslöv, Linjen Marieholm - Trollenäs, Linjen Teckomatorp - Marieholm, Linjen Trollenäs - Eslöv, Ramlösa, Teckomatorp | Stängt för kommentarer

Kabelstölder

Trafikverket har polisanmält att ca 200 meter kopparledning stulits från järnvägen i Teckomatorp och i samma veva får en firma i Billeberga påhälsning av tjuvar som stjäl kopparkabel för 40 000 kr.

Kabelstölder vid järnvägen händer tyvärr alltför ofta. Med höga skrotpriser och tydligen gott om skrothandlare som inte ställer frågor eller rent av samarbetar med tjuvarna, så har kabel- och kopparstölder blivit allt vanligare.

Nära en järnväg måste man utgå från att alla kablar antingen är spänningsförande, eller kan bli det plötsligt, utan förvarning. Och det är inte hushållsström där, som kan vara nog så farlig den, utan 15000 volt och en hel massa ampere som i kontakt med människokroppen på ett ögonblick leder till allvarliga skador eller dödsfall. Har svårt att tänka mig att en bit kabel kan vara värd den risken. Men tydligen finns det ett antal tjuvar som inte tänker på samma sätt och inte tvekar att sätta avbitartången på en kabel längs spåret …

För alla som rör sig nära järnvägen (och tydligen alla andra ställen där det finns kabel eller koppar), gäller att man bör hålla ögonen öppna och om man ser något misstänkt, kontakta lagens långa arm. Om man upptäcker en avklippt kabel eller liknande, gäller alltid att man ska rapportera det och inte gå nära kabeln, som ju kan vara spänningsförande.

Vi förlorar alla när tågen inte kan gå som de ska för att någon idiot stulit kabel eller annars gjort skada på anläggningen. Din vaksamhet hjälper alla.

Publicerat i bana, Billeberga, Teckomatorp | Taggat , | Stängt för kommentarer

Södertunneln får vänta

När Knutpunkten i Helsingborg byggdes skulle det vara slut med bangårdseländet. Centrala Helsingborg öppnades upp mot havet. Dvs, om man nu verkligen tror på att ett ynka järnvägsspår som trafikerades av tåg ledda av gubben med den röda flaggan i promenadtakt gjorde så mycket för att dela staden. Det var givetvis marken i norra hamnen som man var ute efter för att exploatera. Tydligen blev det bra för stadsfäderna, för på senare år har man riktat siktet på Söder och de gamla indutriområdena ut mot vattnet. Och då är järnvägen en barriär. Men om man kan gräva ner den under centrala stan, varför inte här? Planerna gjordes och byggstart var satt till hösten 2012.

Under flera år skulle det bli allvarliga inskränkningar och störningar i tågtrafiken från Helsingborg mot Åstorp, Billeberga och Landskrona. Allt för ett resultat som inte förbättrar för tågresenärerna. Allt för att kunna bygga gator och hus där spåren gått.

Men nu har man räknat ut att det hela blir dyrare. Runt 750 miljoner riksdaler, som även i dagens läge är en massa pengar. I framtiden kommer tunnelsträckor som denna att bli ännu dyrare, eftersom räddningstjänsten ställer allt större krav på säkerheten i tunnlar.

Som tågresenär åker jag hellre på markytan, där jag kan see hus, gator och parker glida förbi. I tunnel blir det en flimrande betongvägg eller en reflektion av vagnens inre i rutan. Vill jag åka tunnelbana kan jag alltid dra en tur till Metron i København.

Jag tror nog att stadsfäderna i Helsingborg kan slå sina (kloka) huvuden tillsammans och fundera ut hur man integrerar Söder med Campus och kvarteren närmare vattnet även om järnvägen går genom området (man har heller inte precis förklarat vad som ska hända med Järnvägsgatan/Malmöleden — om järnvägen är ett hinder och ska förpassas i tunnel, så hör de också hemma i tunnel på samma sträcka).

Vore nog bättre om man lade slantarna på att återinstallera spårvagnar i Helsingborg. Bättre kommunikationer i stan kunde ju hjälpa stadsdelar att komma närmare varandra … Det vore väl ett +. Kanske ett H+.

Publicerat i bana, Helsingborg, Linjen Ramlösa - Helsingborg C, trafikpolitik | Stängt för kommentarer

Bygget i Billeberga går framåt

Husväggar på bygget i Billeberga

Väggarna är resta och man har börjat bygga taket på det första huset. Foto ©2011 Patric Björck

Det börjar med ett spadtag och rätt vad det är så står det väggar där.

Efter alla markarbeten och jobbet med att gjuta golvplattor, är det kul att se något som definitivt ser ut som ett blivande hus. Väggar med hål för dörrar och fönster. Lägenheter i rad. Taket står i tur nu och den första takstolen syns längst bort i bild. Rätt vad det är blir det dags för taklagsfest för denna längan. På platta 2 har man också börjat bygga väggar nu.

Vi ser fram emot fortsättningen.

Tidigare inlägg om bygget:
Det byggs i byn, 2
Det byggs i byn

Publicerat i Billeberga | Stängt för kommentarer
linje med stationssymboler

©2010—2026 Claes Jonasson Design LLC.

Terms of use | Privacy Policy | Disclaimer

Sajten utvecklas och underhålls av Claes Jonasson Design LLC.