
Billeberga station 1974. Väntsalen till vänster, tågexpeditionen i mitten och den öppna dörren går till ställverksrummet. Ovanvåningen var fortfarande tjänstebostad, även om stationen inte längre hade en "stins".

Stationshuset från spårsidan våren 2011. Dörrarna som blev fönster skymtar bakom buskarna. Ett staket avskiljer byggnaden från plattform och spårområde. Foto: ©2011 Henrik Kremor.
När järnvägen byggdes var stationshuset en stolthet för orten och förblev så under många år. På 1980-talet tog Pågatågen över den lokala trafiken och stationen blev fjärrkontrollerad. Nu behövdes inte det gamla stationshuset längre. Stationen i Marieholm, som var i princip identisk, revs. Som väl är, undgick Billeberga stationshus samma dystra öde. Istället såldes byggnaden och är idag kontor för en internationell firma med sitt world headquarters just här, i Billeberga: 3C Corrosion Control Company.
Den nye ägaren har totalrenoverat byggnaden på insidan för att fungera som kontor. De behöver väl knappast biljettluckor, träbänkar i en ekande väntsal, eller en resgodsdörr som man får hoppa igenom för att komma från ena sidan av byggnaden till den andra. Utvändigt har man ersatt dörrarna på plattformssidan med fönster, smakfullt gjort i samma stil som de andra fönstren på den sidan (som i sin tur ersatte dörrar vid renoveringen i slutet av 1940-talet).
Stationen har kvar ortsskylten och även om det inte finns en väntsal därinne numera, så är det glädjande att en bit kulturhistoria bevarats och lever vidare med ny användning.





Hoppet ökar i Marieholm
Först lade Trafikverket fram sin lista över projekt de vill förverkliga inom en någorlunda nära framtid. Sedan släppte regeringen loss nya pengar till järnvägen. En del av de pengarna kan hamna i upprustning av banan Teckomatorp — Marieholm — Eslöv.
Skånetrafikens planer är att dagens linje Helsingborg — Teckomatorp — Kävlinge — Lund — Malmö då ska gå Helsingborg — Teckomatorp — Eslöv — Lund — Malmö, med nygammal station i Marieholm. Detta i samband med att man inför Pågatåg Åstorp — Teckomatorp — Kävlinge — Lund — Malmö. Det hela vore onekligen en förbättring av kommunikationerna i området.
Politikerna i Eslöv har varit för projektet ett bra tag och Skånetrafiken vill lägga om/utöka linjerna, så allt som behövs är att Trafikverket skickar så där 100 miljoner för upprustning av banan. Förhoppningsvis är pengarna snart på väg.