Tåg till Marieholm?

Lördagen den 20 augusti ordnar Socialdemokraterna i Marieholm en sitt-aktion på det gamla stationsområdet för att dra uppmärksamhet till planerna på att få Pågatågen till att gå via och stanna i Marieholm. Ge stöd till den aktionen. Lokalt engagemang behövs.

Samtidigt har media uppmärksammat banan Teckomatorp — Marieholm — Eslöv den gångna veckan. Sydnytt hade reportage om behovet av Pågatåg här och HD och Skånskan har skrivit om investeringar i banan. Ursprunget för uppmärksamheten ligger i den så kallade Trängselutredningen som Trafikverket tagit fram och som ligger till grund för deras budgetplaner. Under hösten kommer de investeringsplanerna att överräckas till regeringen och sedan får vi se vad det blir av det hela.

Klart är att en upprustad bana Teckomatorp — Eslöv är viktig inte bara lokalt, utan för regionen. Planer finns att låta Pågatågen Helsingborg — Malmö, som idag går via Kävlinge, gå via Eslöv (med bytesmöjlighet i Teckomatorp till Pågatåg Malmö — Åstorp via Kävlinge). Det skulle avsevärt förbättra kommunikationerna i Nordväst- och Mellanskåne.

Söderåsbanan (Malmö — Kävlinge — Teckomatorp — Åstorp — Hallandsåsen) behövs också för godstrafik mot Göteborg och Teckomatorp – Eslöv är en viktig sammanbindningslänk mellan den trafiken och Södra Stambanan Malmö — Eslöv och vidare norrut. Med en förbindelsekurva vid Norra Skrävlinge kunde Teckomatorp — Eslöv även användas för att omleda godståg till/från Södra Stambanan vid behov.

Publicerat i bana, Marieholm, Teckomatorp, trafikpolitik | Stängt för kommentarer

Ystad nästa

Billeberga — Ystad, utan byte. I motsatta riktningen ända från Simrishamn. Från och med måndag den 15. augusti blir det möjligt.

För en del år sedan satt jag med tidtabeller i handen och försökte klura ut ett vettigt sätt att göra en dagsutflykt ner till Östersjökusten från Billeberga. Man kunde ta tåg till Malmö. Byta där till ett av tågen mot Ystad. Sedan kanske buss till Simirishamn. När man väl kom dit, om allt klappade, så var halva dagen förgången och det var dags att resa hem igen. Det blidde ingenting med den resan.

Men mycket har hänt sedan dess och det senaste är att från måndag så binds tågen Helsingborg — Malmö via Billeberga samman med tågen Malmö — Ystad/Simrishamn så att man kan åka hela sträckan utan byte. Direkta resmål är alltid bra. I Malmö betyder det också att man nu kan resa från Billeberga till Svågertorp. Där har man ju sedan IKEA och Bauhaus inom gångavstånd.

Så får vi bara hoppas att de längre körsträckorna för tågen inte gör att de får svårare att hålla tiderna.

Publicerat i bana, Bib-station, tidtabell | Taggat , | Stängt för kommentarer

Inställda tåg

Trafikverket meddelar:

Skåne, Problem med strömförsörjningen
2011-08-03 | 18:34
TECKOMATORP: Tågstopp mellan Kävlinge och Helsingborg på grund av nedriven kontaktledning i Teckomatorp. Tågen omleds och går direkt Kävlinge-Ramlösa/ Helsingborg. Resenärer till/från Teckomatorp,Billeberga,Tågarp,Vallåkra och Gantofta åker ersättningsbuss. Beräknas klart kl.21.30. Prognosen är preliminär.

Publicerat i bana, Bib-station, Teckomatorp | Taggat , | Stängt för kommentarer

Det byggs i byn

Nya lägenheter i Billeberga (Artikel i Skånskan) ser man inte var dag (eller ens varannan). Så därför är det mycket positivt att det snart blir 18 nya lägenheter i byn. Byggherrarna Stefan Persson och Robert “Tjoffe” Nilsson motiverar bygget med att byn är trevlig och att här finns bra kommunikationer till Malmö och Lund. Än en gång bidrar järnvägen till byns utveckling.

Historiskt har det inte varit något överutbud av lägenheter i Billeberga, men visst bör man kunna bo i en by i Skåne även om man av någon anledning inte kan eller vill ha hus. Därför är det goda nyheter att det är just lägenheter som byggs nu.

Önskar allt det bästa till byggarna och att alla lägenheterna blir uthyrda i god tid till att de blir färdiga. Enligt uppgift är de flesta redan uthyrda, vilket är ett gott tecken.

Publicerat i Billeberga | Stängt för kommentarer

Konkurs nästa? DSBFirst

Öresundståg

Bilden tagen av Fredrik Tellerup (Bilden är återgiven med tillstånd från Järnväg.net) via Wikimedia Commons


Turerna om DSBFirst som kör Öresundstågen fortsätter. Hotet om förestående konkurs ligger tungt i luften. Enligt Sydsvenskan kan kaos vänta oss på tisdag. Enligt Skånetrafiken och Öresundståg blir så inte fallet. Man lovar att det finns planer och att tågen ska fortsätta gå som vanligt.

Men vad händer om det i alla fall …

Först av allt, Pågatågen berörs inte alls av vad som händer eller inte händer med DSBFirst. De körs av Arriva under ett helt annat kontrakt. Så tågen till/från Billeberga fortsätter att gå enligt tidtabell.

För den som ska vidare från Malmö mot Danmark, kan det bli litet intressant under en övergångstid (en eller ett par dagar) om en ny operatör ska ta över. Skånetrafiken och Öresundståg ser som huvudmän till att upprätthålla så mycket trafik man kan. Deras målsättning är “tåg som vanligt.” Glöm heller inte att SJ kör ett antal tåg varje dag Malmö-Köpenhamn. De fortsätter givetvis att gå.

Om Öresundstågen utfaller under en övergångstid, eller kör färre turer, kan det bli trängre på Pågatågen. En del resande väljer kanske då att ta Pågatågen som går via Billeberga och det är ju bara trevligt att de får en chans att uppleva denna vackra sträcka, även om det möjligen blir via ståplats.

Allt detta blir som mest under en övergångstid, som förhoppningsvis bara blir några dagar som mest, tills en annan operatör tar över körningen av Öresundstågen.

I slutändan kommer tågen, inklusive Öresundstågen, att rulla vidare.

Publicerat i bana, Bib-station, resor, trafikpolitik | Stängt för kommentarer
linje med stationssymboler

©2010—2026 Claes Jonasson Design LLC.

Terms of use | Privacy Policy | Disclaimer

Sajten utvecklas och underhålls av Claes Jonasson Design LLC.